آخرین اخبار

سکه عقب نشست؛ طلا پیشروی کرد/ از راه‌اندازی بازار ارز جدید تا تحرکات تازه بازارساز

اقتصادنیوز: در میان کم رمق بودن معاملات در بازار ارز امروز،‌ راه‌اندازی بازاری جدید برای معاملات مهم‌ترین خبری بود که در میان معامله گران دست به دست شد.

اشتراک گذاری
26 خرداد 1403
کد مطلب : 13735

عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز،‌ معاملات نخستین روز هفته در حالی امروز پیگیری شده است که مطابق انتظارات قیمت‌ها در بازار ارز تهران تغییر محسوسی را تجربه نکرده و به مانند روال روزهای گذشته در دامنه رنج نوسان محدودی را ثبت کردند. روندی که در بازار سکه خلاف آن رخ داد و قیمت‌ها که معاملات را افزایشی آغاز کرده بودند،‌ در نیمه دوم معاملات ساز کاهشی را کوک کرده و پایین آمدند؛ روندی که به عقیده معامله گران ناشی از تداوم انتظارات اصلاحی از اونس طلاست.

به گفته این گروه از فعالان بازار،‌ جهت انتظارات از اونس جهانی طلا بیشتر نشده اما سکه و طلای آب شده خلاف جهت هم حرکت کردند و آبشده روند صعودی را به ثبت رسانده است. طلای آبشده در لحظه تدوین این گزارش ۱۴ میلیون و ۵۱۳ هزار تومان قیمت گذاری شده است. بر اساس گزارش اقتصادنیوز، این در حالی‌ست که حباب طلای آبشده بالای یک درصد رفته است و تجربه نشان داده هر زمان حباب طلای آبشده از مرز یک درصد عبور کرده،‌ پس از مدتی کاهش یافته و به محدوده های پایین تر وارد شده است.

اما مهم ترین اتفاقی که امروز در کانون توجه معامله گران قرار گرفت و در بازار دست به دست شد،‌ راه‌اندازی مرکزی برای خرید و فروش توافقی ارز بود. براساس آنچه علی شهیدی مدیر ارز بازرگانی و عملیات ارزی مرکز مبادله ایران،‌ اعلام کرده است،‌ «از سال‌های گذشته، همواره یکی از دغدغه‌های مهم بانک مرکزی، سامان دادن به بازار ارز از طریق طراحی سامانه‌های متمرکز و ایجاد بازارهای مناسب معاملات ارز بوده است. یکی از مهم‌ترین بازارهای ارزی کشور که نیاز به ساماندهی دارد، بازار ارز توافقی است که در سال‌های گذشته مورد توجه قرار گرفته است.»

به گفته شهیدی،‌ «مرکز مبادله به دنبال بازطراحی سامانه‌های قبل از معاملات pre-tradeو بعد از معاملات post-trade ارزی است تا بازرگان جهت عرضه و تقاضای ارز، با کمترین و ساده‌ترین فرآیند بتواند عملیات ارزی خود را شروع کنند.» به گزارش اقتصادنیوز، نکته مهم دیگری که درباره بازار ارز مطرح است،‌ عدم دخالت دولت در نرخ گذاری‌هاست،‌ امری که این مقام مسئول مرکز مبادله ایران هم به آن اشاره کرده و در این باره گفت:‌ «نرخ این تالار مبتنی بر توافق میان صادرکنندگان و واردکنندگان خواهد بود.»

معامله گران معتقدند واکنش بازار به این خبر نیازمند انتشار جزئیات بیشتر و همچنین به راه افتادن آن است اما پذیرش منطق بازار توسط حوزه تصمیم گیری نشانه مثبتی برای بازار محسوب می‌شود.

دومین خبر مهمی که امروز در میان معامله گران دست به دست شد،‌ توافق ایران و سوئد برای تبادل زندانیان بود؛ موضوعی که با میانجی‌گری عمان اتفاق افتاد و در پی آن حمید نوری هم آزاد شد. برخی از فعالان بازار معتقدند این اتفاق می تواند تا حدودی زمینه تقویت جناح کاهشی در بازار را فراهم کند.

امروز همچنین خبر مهم دیگری در میان معامله گران در بازار چرخید که بازارساز در سلیمانیه فعال شده و ادعا می شود که پای تزریق ارز در میان است. آخرین موضوع مورد توجه،‌ انتشار جزئیات برگزاری سی وسومین جلسه حراج شمش طلای مرکز مبادله ایران بود که قرار است روز سه شنبه ۲۹  خرداد ماه ۱۴۰۳ برگزار شود. اتفاقی که باید دید می تواند مانند هفته گذشته در کاهش بازدهی طلا و سکه نقش داشته باشد؟ امروز در بازار قیمت سکه پایین آمد و براساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر هر سکه امامی ۴۰ میلیون و ۵۰ هزار تومان قیمت خورد. همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار هم سه میلیون و ۳۵۶ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد.

همچنین در سمت رسمی بازار،‌ قیمت دلار بالا رفت و یورو ارزان شد. براساس اعلام سایت مرکز مبادله ایران، نرخ حواله دلار ۴۲۶۵۰ تومان و قیمت دلار مبادله ای هم ۴۵۶۷۹ تومان بود. بر اساس گزارش اقتصادنیوز، یورو مبادله ای هم به کانال کاهشی وارد شد و ۴۸۸۷۰ تومان قیمت خورد. همچنین حواله یورو نیز ۴۵۶۳۰ تومان مبادله شد.

امروز قیمت درهم نیز در مرکز مبادله ایران ثبات را تجربه کرد و با نرخ ۱۲۴۳۸ تومان نرخ گذاری شد و هر حواله درهم هم ۱۱۶۱۳ تومان قیمت خورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 1 =